Living on Saba - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Martijn Terpstra - WaarBenJij.nu Living on Saba - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Martijn Terpstra - WaarBenJij.nu

Living on Saba

Door: Martijn Terpstra

Blijf op de hoogte en volg Martijn

09 Oktober 2013 | Bonaire, Windward Side

Writen on Sunday October the 6th
In my previous blogs I primarily wrote the things I had done. Now I will try to write more about the atmosphere of Saba and living here. To begin with I am now sitting in next to the pool of the Ecolodge surrounded by rainforest. I hear the birds and the frogs and the wasps are flying around my head. The most common birds here are the pearly-eyed thrasher and the bananaquit. Today the first real guests will arrive at the Ecolodge and they did a lot of work to make it presentable. This also means we can now cool off in the pool, two weeks ago this was all green of algae. Something which is really cool is our house hummingbird, a purple throated carib (the largest hummingbird on the island) has his territory around an artificial nectar thingy. Every time a bananaquit come to steel some nectar the hummingbird is chasing them of, this is a fascinating show to follow. Yesterday we were chilling at the pool and a green iguana came by to relax with us. This is one of the reptiles on the island. Another, the Saban Anolis, is very abundant. When you walk, you see them fleeing everywhere and they are (as you may have noticed) very photogenic. This is the first weekend I am a little bit bored, I feel I need to do something, especially now they are all so busy cleaning the lodges.

Yesterday we hiked to Mount Scenery with Ayumi. We could skip the first 270 steps, although we have to walk these every day. It was not even as hard as I thought it would be, the first 270 are worse according to us. With this trail you really experience the rainforest (even though there walk a lot of chickens). Because it is a small island the biodiversity is not that high as you would expect from a rainforest, but is was still beautiful to walk through. It also made me more wanting to go to a place like Suriname or Costa Rica to experience the forests there. At the highest point of Mt. Scenery (and the Dutch kingdom) we were first afraid the cloud would block our view, but after some minutes the clouds were fading and we had an astonishing view of Saba. There was one bird I was eager to spot here, the Bridled quail dove. The dove is said to be more abundant in the past, but some expert think it might get extinct on the island soon. There is no research done on this species, but invasive species (cats and rats) could have an effect on this species as well. On the way back I thought I saw I sitting on a branch, before I could take a photo it flew away, but I could see reddish feather tips.

This morning I went for a walk while Erik was still sleeping. I wake up really early here, around six. I sleep upstairs and have a window where the sun comes through. So that might be a reason, the other is the fact that we sleep pretty early (around nine). Anyway I was walking an I saw the Bridled quail dove and could make a picture this time. When it flew away I saw the reddish feather tips, which proved my suspicions of the bird the day before. I took two steps and I saw another one. On my way back I saw one fly away again. No I begin to think they are not the rare..

Ok I think it is clear I love the rainforest, I have no words to describe why I do so. I feel like some people want to know more about our living here than about the nature. I am not sure what I wrote before, but we are staying at the Ecolodge and have one lodge with a kitchen, bathroom, a double bed downstairs and two single matrasses upstairs. As I said I sleep upstairs on one of the matrasses (which are a bit too soft for me), here I can lay my suitcase open and crab things I need. The bathroom has an ecotoilet thing which smells and two showers. One shower is now broken because the water heater broke off, the other is the roofshower which used rainwater which warms up on the roof. Unfortunately the showerhead for this one is not useful, it produced two strings of water both going in another direction.. We shower at the lodge next to us (until Friday the volunteer Roeltje was staying here) or the shower at the pool. When the first real guest come today we cannot use the poolshower, because I am not sure how they will react if they face a random naked guy. I think I already wrote this before but we only have electricity for lighting, so we cannot reload our laptops, camera’s and phones (first world problems). Because we have electicity at the office this is only a small problem during the weekends. For now I think I cannot translate this with the power of my laptop left. With the cooking we still have to find our way, our cooking skills have not go further than pasta and rice. In the future we will surely also cook different things.

As I said Roeltje left early on Saturday morning which makes it more quiet here. It was nice to have someone to talk to in the evening or to eat together. Friday night she cooked for us all and we sat by the fire. I hope that the quest that will come and go the next weeks will give more life to this place.

I will also write about our project, because catching the cats did not work last week. Tomorrow we will replace the traps to a higher location. We also talked with an expert on tropicbirds on the island which helped us a lot with the bird part of our research. We also went with him to catch birds with a mistnet (educational purpose for Sea and Learn, an event taking place whole October with lectures and practicums to educate about nature). We caught two bird, a bananaquit and a pearly eyed thrasher, it was cool to see the common birds up close. We will also look in the problems with the invasive rats, we had our own problems with them to. We had a rat in our lodge once (and from then on we made sure everything is closed before leaving) and we hear the crawling on the roof every night.

Fuck I see I wrote a lot bullshit even though I did not do anything special this week, well if you have red all though it I know you are pretty bored or you are interested in what I do here. For both reasons I have respect;)

----------------------Nederlands---------------------------------------------

Geschreven op zondag zes oktober
In mijn vorige blogs heb ik voornamelijk geschreven over wat ik beleef. Nu zal ik proberen meer een beeld te schetsen over de sfeer en het leven hier. Om te beginnen zit ik nu naast het zwembad van de Ecolodge omgeven door regenwoud. Ik hoor de vogels en de kikkers en de wespen vliegen om men oren. De meest algemene vogelsoorten zijn hier de witoogspotlijster en het suikerdiefje. Vandaag komen ook de eerste echte gasten aan in de Ecolodge en ze hebben erg hun best gedaan om alles er goed uit te laten zien. Dit betekend dus ook dat we nu gebruik kunnen maken van het zwembad, twee week geleden was deze nog groen van het alg. Iets wat ook erg leuk is is onze huis-kolibrie, een granaatkolibrie (de grootste kolibriesoort van het eiland) heeft een territorium bij een kunstmatige voederplaats. Elke keer als er een suikerdiefje langkomst om nectar te stelen wordt deze weggejaagd door de kolibrie, dit is erg gaaf om te volgen. Gister waren we aan het chillen bij het zwembad toen er opeens een groene leguaan aan kwam lopen om met ons te relaxen. Dit is één van de reptielen van het eiland. En ander reptiel, de Sabaanse anolis, is erg algemeen. Als je ergens loop zie je ze overal wegschieten en ze zijn (zoals je misschien al gezien hebt) erg fotogeniek. Dit is ook gelijk het eerste weekend dat ik me een beetje verveel, ik heb het idee dat ik iets moet doen, al helemaal nu iedereen om mij heen druk bezig is met alles schoonmaken.

Gister zijn we naar Mount Scenery gelopen samen met Ayumi. Erik en ik konden de eerste 270 treden overslaan, deze moeten we elke dag al lopen. Het was niet zo zwaar als we dachten, de eerste 270 treden zijn het ergst hebben e besloten. Met deze wandeling krijg je wel echt de regenwoudervaring (ook al lopen er erg veel kippen). Omdat dit een klein eiland is is de biodiversiteit kleiner dan je zou verwachten in een regenwoud, niettemin is het prachtig om in te lopen. Door deze ervaring is de wens om ooit naar een regenwoud in Costa Rica of Suriname te gaan alleen maar groter geworden. Op het hoogste punt van Mt. Scenery (en het Nederlands koninkrijk) waren we eerst een beetje bang dat de wolken niet zouden wegtrekken, maar na een paar minuten klaarde het gelukkig op en kregen we een prachtig uitzicht over Saba. Er was één vogel die ik erg graag wilde zien, de grote kwartelduif. Ze zeggen dat deze duif is eerst veel voorkwam, maar experts denken nu dat deze snel zou kunnen uitsterven op het eiland. Er is geen onderzoek gedaan naar deze soort op het eiland, maar invasieve predators (katten en ratten) kunnen ook effect hebben op deze grond bewonende soort. Op de terugweg zag ik één zitten op een tak, maar voordat ik een foto kon nemen vloog hij weg, ik kon wel rode veerpunten zien.

Deze ochtend ben ik een stukje gaan lopen terwijl Erik nog lag meuren. Ik wordt hier over het algemeen erg vroeg wakker, rond zes uur. Ik slaap boven en heb een raam waar de zon al vroeg doorkomt. Dus dit kan een reden zijn dat ik vroeg wakker wordt, en ander is dat ik heel vroeg slaap (rond negen). In ieder geval ik was aan het lopen en zag een grote kwartelduif en kon nu zelfs een foto maken (zie facebook). Toen het wegvloog zag ik de roodachtige veertoppen weer wat mijn vermoedens over de vogel van gister bevestigde. Ik deed nog twee stappen en zag nog een grote kwartelduif. Op de terugweg zag ik er weer één wegvliegen. Nu begin ik te denken dat ze helemaal niet zo zeldzaam zijn..

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat ik het regenwoud echt geweldig vind. Ik kreeg het idee dat een aantal mensen meer geïnteresseerd waren in het leven hier dan in de natuur. Ik weet niet meer wat ik eerder heb geschreven, maar we verblijven dus in de Ecolodge. We hebben een keuken, een badkamer, een dubbel bed beneden en twee eenpersoonsbedden boven. Zoals ik had gezegd slaap ik boven op één van deze matrassen (die te zacht zijn voor mij), ik kan hier gewoon mijn koffer open laten en men spullen laten slingeren. De badkamer heeft ecotoilet ding die stinks en twee douches. Eén douche is kapot want de geiser is afgebroken, de ander is een dakdouche die opgewarmd water vanaf het dak gebruikt. Helaas is deze douche niet altijd zo handig, vaak gaan alle waterstralen net de verkeerde kant op.. We hebben tot nu toe gebruik gemaakt van de douche in het huisje naast ons (tot en met vrijdag woonde Roelje hier, de vrijwilligster van de Ecolodge) en de zwembaddouche. Als straks de eerste gasten komen kunnen we niet meer de zwembaddouche gebruiken, want ik denk niet dat ze het zo leuk vinden als er ineens een naakte jongen bij het zwembad staat. Ik denk dat ik dit al eerder heb gemeld, maar we hebben alleen elektriciteit voor verlichting, dus we kunnen niet onze laptops, camera’s en mobieltjes opladen. Aangezien we op kantoor wel elektriciteit hebben is dit alleen in het weekend soms een klein probleem. Zoals nu denk ik niet dat ik deze blog nog naar het Nederlands kan vertalen met de batterij in men laptop. Met koken moeten we nog steeds een beetje onze weg vinden, we zijn nog niet verder gekomen dan pasta en rijst. Ik denk wel dat we in de toekomst meer andere dingen gaan eten.

Zoals ik zei vertrok Roeltje zaterdag ochtend en dat maakt het hier gelijk stiller. Het was erg gezellig om nog iemand te hebben om mee te praten in de avond of samen te eten. Vrijagavond heeft ze nog voor ons allemaal gekookt en hadden we nog gezellig bij het vuur gezeten. Ik hoop dat nu er ook meer gasten komen het hier wat levendiger wordt.

Ik ga toch nog even iets over ons project schrijven want het kitten vangen ging niet goed vorige week. Morgen zullen we dan ook de vallen verplaatsen naar hogere locaties. We hebben ook gepraat met een expert van keerkringvogels en dit heeft ons erg geholpen met dit deel van ons onderzoek. Voor Sea and Learn (een event dat heel oktober lezingen heeft georganiseerd over natuur) zijn we met hem meegegaan met vogels vangen met een mistnet. Uiteindelijk waren er twee vogels gevangen een suikerdiefje en een witoogspotlijster, het was tof om deze algemene vogels van dichterbij te bekijken. We zullen ook gaan kijken naar de problemen met de ratten, hier hebben we ook persoonlijke problemen mee. We hadden een rat in ons huisje (vanaf dat moment sluiten we altijd alles af) en we horen ze altijd lopen op het dat ’s nachts.

Shit ik zie dat ik al erg veel shit heb geschreven ook al heb ik niks bijzonders beleeft. Als je alles hebt doorgelezen ben je of erg verveeld of ben je erg geïnteresseerd in wat ik doen. Voor beide redenen heb ik alle respect;)

  • 10 Oktober 2013 - 10:34

    Marianne Teerhuis:

    Hoi Martijn,

    die laatste zin in je verslag slaat nergens op!
    Het is allemaal hartstikke leuk om te lezen wat je beleeft en hoe je het ervaart.
    Dus vooral doorgaan!

    Marianne

  • 10 Oktober 2013 - 16:23

    Husein En Lisalotte:

    Hoi Martijn, dank voor je verslag weer

Tags: Saba,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 62271

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 24 Januari 2014

Stage op Saba

Landen bezocht: