A Christmas on Statia / Kerst op St. Eustatius - Reisverslag uit Oranjestad, Bonaire van Martijn Terpstra - WaarBenJij.nu A Christmas on Statia / Kerst op St. Eustatius - Reisverslag uit Oranjestad, Bonaire van Martijn Terpstra - WaarBenJij.nu

A Christmas on Statia / Kerst op St. Eustatius

Door: Martijn Terpstra

Blijf op de hoogte en volg Martijn

31 December 2013 | Bonaire, Oranjestad

A Christmas on Statia
This was the first Christmas I was not home, also I was not at my home on Saba. We had decided to spend the unproductive Christmas on St. Eustatius (locally known as Statia).

Before I flew off I did needed to check the tropicbird colonies. On Monday after the weekly staff meeting I went out as fast as I could so I could do as much fieldwork before the holidays. Meanwhile the SCF has decided to take early off and have a Christmas lunch. Although I was busy and did not plan to join them, weather restraints made me go anyway. During my fieldwork on Great Level it started to rain, I came back at the office soaking wet. We had a very nice lunch at the Sea Witch, but it was still raining on and off. When we were done around three four o’ clock it was very foggy. Luckily James brought me up to the Ecolodge and when I just reached the restaurant it started to rain again. From there on it never stopped raining until somewhere in the night. Normally rains will take about ten minutes here. James was already convinced I would spend my Christmas on Saba instead of on Statia. But in the morning everything was clear again, there were some boulders that had come down, which had resulted in people getting stuck in the harbour. Also a landfill was transformed into a mudslide which made the rocky Spring Bay now a sandy Spring Beach.

After a short delay because of the weather the day before I arrived Tuesday morning on Statia. My first thought was, why am I spending my holidays here. I was so used to Saba and Statia looked from that first moment not attractive at all. We were staying at the SECAR (A house for students and volunteers, part of the Archaeological research on Statia). Erik was already on the island, because he arrived on Monday morning, further I knew my fellow students which do research on the effects of free roaming livestock on the vegetation. The first day we went up the Quill, it was dryer than expected, but the view on the crater was amazing. We were also invited to a Christmas dinner as long as we brought some food and drinks. In the evening we realized the supermarkets were most likely closed on Christmas day so we had to go to the store before it closed. We bought fish, vegetables and a case of beer. We went for a drink and stumbled on the Cool Corner. Also the whole group of people befriended with our fellow Wildlifers and party living in SECAR were having a drink there. After some hesitation we joined them and we had a great evening, we also went for a night swim in the sea (because there are beached here). The beer which was meant for the Christmas dinner was reduced from 24 to 7 bottles.

The next days after cooking we had a great dinner, people were very nice and the food was incredibly. Unbelievable that everyone could make such delicious food. The day after Christmas (boxing day) we went snorkelling and we planned our dive for Friday.

On Friday we went for a morning dive and unfortunately my second underwater camera also died. I was able to make pictured and with the help of Erik the blueness can get from the pictured as well. I now just concluded that the universe does not want me to take pictured under water and I will be satisfied with all the pictures that I was able to take during my stay here. The dive was nice, although the staff of Saba Divers (where we did our open water and our two fun dives) are more enthusiastic. In the afternoon we went into the Guill and took some crazy pictures with large trees. The evening we started drinking at the SECAR and we played pool in town, we ended at the Super Burger (not to eat burgers, this is a club).

De volgende dag na het koken hadden we het kerstdiner, iedereen was heel aardig en het eten was echt heel goed. Ongelovelijk hoe iedereen zulke lekkere dingen kon maken. Op tweede kerstdag (wat hier niet bestaat) zijn we gaan snorkkelen en hebben we onze duik voor vrijdag gepland.

On our last day we went to Boven National Park, which was cool we also saw the tropicbird colonies and turtle breeding beach. On our way to the national park we thought we had a shortcut, but we ended up at the Dump so we had to walk over the dump (the only other option was walking all around the airport). Exept for the large acacia spine which got into my foot it was a very nice hike.

Overall Statia was defiantly fun, there was a nice group of people which directly treated us as friends. Everything was also less remote on Statia than on Saba, because there is only one village and the island has one big flat piece. The people were friendly and it had some history in town. Also we found much more birds on Statia. Birds that we hardly see on Saba (common ground dove, black-faced grassquit) and birds we never have seen on Saba (yellow warbler, Caribbean elaenia), were common on Statia. Also one bird which does not occur on Saba was present, the white-winged dove.

Here it is going to take some more hours, but in the Netherlands newyear is very near. Because will not speak with most people (still no new SIMcard) I want to wish everyone who is reading this a great new year! Next blog I will write about my last days of 2013 which I spend on Saba. See you all (also literally seeing) in 2014!

-------------------Nederlands---------------------------
Kerst op St. Eustatius
Dit was mijn eerste Kerst die ik niet thuis heb geviert, zelfs niet thuis op Saba. We hadden besloten om deze kerst op St. Eustatius (lokaal bekend als Statia) te vieren.

Voordat ik vertrok moest ik nog wat nesten checken bij de keerkringvogel kolonies. Op maandag na de wekelijkse vergadering ben ik het veld in gegaan om zo snel mogelijk zo veel te kunnen doen voor de feestdagen. Ondertussen hadden ze bij de SCF besloten om vroeg naar huis te gaan en met zijn allen een kerstlunch te nuttigen bij de Sea Witch. Hoewel ik erg druk was en niet het plan had om mee te gaan, ben ik uiteindelijke door weersomstandigheden toch meegegaan. Tijdens het veldwerk op Great Level ging het namelijk zo hard regenen, toen ik terug was was ik helemaal doorweekt. We hebben een erg goede lunch gehad, maar het regende nog altijd geregeld. Toen we klaar waren om drie of vier uur was het erg mistig. Gelukkig bracht James me in de bus naar de Ecolodge en toen ik net bij het restaurant was begon het keihard te regenen. Vanaf dat moment is het nooit gestopt tot ergens in de nacht. Normaal gesproken regent het hier niet langer dan tien minuten. James was er al van overtuigd dat ik kerst op Saba zou moeten doorbrengen, omdat het vliegtuig nooit zou gaan. Maar in de ochtend was alles weer helder, er waren wel wat rotsen gevallen, hierdoor zaten er mensen vast in haven. Er was ook een heel stuk land naar beneden gegleden met een modderstroom, hierdoor is het voorheen rotsachtige strand van Spring Bay een zandstrand geworden.

Na een korte vertraging door het weer van maandag kwam ik op dinsdagochtend aan op Statia. Het eerste wat ik dacht was, waarom ben ik hier om kerst te vieren. Ik was zo gewend aan Saba dat de eerste indruk van Statia voor mij niet heel aantrekkelijk was. We verbleven in SECAR (een huis van het archeologisch onderzoek op het eiland, hier zitten ook andere studenten en vrijwilligers). Erik was al op het eiland, omdat hij maandag vertrokken was, verder kende ik twee medestudenten van Wildife die een onderzoek doen naar het effect van vee op de vegetatie. De eerste dag zijn Erik en ik de Quill op gegaan, het was droger dan verwacht en het uitzicht over de krater was geweldig. We waren ook uitgenodigd bij een kerstdiner als we maar eten en drinken mee zouden brengen. De avond ervoor bedachten we ons dat de winkels met kerst wel dicht zijn, dus toen zijn we ’s avonds nog naar de winkel gegaan. We hebben vis, groente en een krat bier gekocht. Toen gingen we nog een drankje doen bij de Cool Corner. Hier was ook de hele vriendengroep van de SECAR en STENAPA (SCF van Statia) aanwezig. Na wat twijfel zijn we bij hun gaan zitten en we hebben een hele leuke avond gehad, we waren op denk duur aan het nachtzwemmen in de zee (want ze hebben stranden op Statia). Het bier bedoeld voor het kerstdiner was van 24 naar 7 flesjes gegaan.

Op vrijdag gingen we in de ochtend duiken en helaas is hier ook mijn tweede onderwatercamera gesneuveld. Het was nog wel mogelijk om foto’s te maken en met de hulp van Erik kan ik zelfs de blauwe waas van de foto’s krijgen. Ik heb nu gewoon besloten dat het universum niet wil dat ik onderwaterfoto’s maak en ik ben nu gewoon tevreden met de foto’s die ik wel heb kunnen maken tijdens mijn verblijf hier. De duik zelf was wel chill, hoewel ik moet zeggen dat ik het personeel van Saba Divers (waar we onze Open Water en onze twee fun duiken hebben gedaan) wel enthousiaster vind. In de middag zijn we de krater van de Quill in gegaan, we hebben hier vooral veel lelijke foto’s van onszelf voor grote bomen gemaakt. In de avond begonnen we met drinken bij SECAR en zijn nog in het dorp gaan poolen, we eindigden bij de Super Burger (niet om te vreten, want dit is serieus een uitgaansgelegenheid).

Op onze laatste dag zijn we naar Nationaal Park Boven geweest, het was ergg mooi en we hebben ook de kolonies van keerkringvogels kunnen zien en een zeeschildpadden broedstrand. Op weg naar het Nationaal Park dachten we een kortere weg te nemen maar toen moesten we wel de stortplaats oversteken (de andere mogelijkheid was om helemaal om het vliegveld heen te lopen). Behalve de grote acacia stekel waar ik ben in getrapt was het een erg leuke hike.

Uiteindelijk was Statia erg leuk, we hebben een leuke groep met mensen die ons gelijk als vrienden hebben behandeld. Alles was ook minder afgelegen in vergelijking met Saba, omdat het maar één dorp is en omdat er veel meer vlakke delen zijn. De mensen waren ook erg vriendelijk en het eiland heeft ook nog geschiedenis. We hebben ook meer vogels gevonden dan op Saba. Sommige vogels zien we niet veel op Saba (musduif en maskergrondvink), anderen hebben we nog niet eens gezien op Saba (mangrovezanger en witbuikelenia). Ook was er een vogel die niet op Saba voorkomt, de witvleugeltreurduif.

Hier duurt het nog was uurtjes, maar in Nederland is het al bijna Nieuwjaar. Omdat ik de meeste mensen niet meer ga spreken (nog altijd geen nieuwe simkaart) wens ik iedereen die dit leest een gelukkig nieuwjaar! Volgende keer zal ik schrijven over mijn laatste dagen in 2013 hier op Saba, ik zie jullie allemaal (ook letterlijk zien) weer in 2014!

  • 01 Januari 2014 - 14:12

    Husein En Lisalotte:

    Beste Martijn. We wensen je een liefdevol en gezond 2014 toe, en zien je gauw weer,
    nieuwjaarsgroeten van Husein, Lisalotte, Lea en Zonne en de rest van de ontzettend groot familie

  • 01 Januari 2014 - 20:00

    Martijn Terpstra:

    Bedankt, jullie ook een goed en leuk nieuwjaar toegewenst! Aftellen is nu echt begonnen, nog 24 dagen en ik ben alweer terug.

  • 09 Januari 2014 - 20:29

    Denise:

    Hoi Martijn,

    ik heb je een bericht gestuurd via FB, want ik heb wat vragen mbt het wonen op Saba.

    Ik vond je waarbenjij.nu via Google: erg tof!!

    Groetjes,

    Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 668
Totaal aantal bezoekers 62233

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 24 Januari 2014

Stage op Saba

Landen bezocht: