High and low / Hoog en laag - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Martijn Terpstra - WaarBenJij.nu High and low / Hoog en laag - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Martijn Terpstra - WaarBenJij.nu

High and low / Hoog en laag

Door: Martijn Terpstra

Blijf op de hoogte en volg Martijn

12 November 2013 | Bonaire, Windward Side

High and low
Written Saturday November the 9th
For someone who lived his whole life below sea level Saba is a really high place to live. Especially all the way up the Ecolodge. But today I also went low for a change, I had my first real dive!

But before going in the deep, let me tell some stories that have something to do with heights. I forgot last time to mention my breadfruit adventure. We wanted to get avocados, but we found out the tree was empty. I could not come back empty handed, so I had to get something. Then we saw a breadfruit (people eat this as a potato, they eat everything here as a potato), so we had to get it. It was too high and with a large stick we couldn’t get it loose. So I had to climb in the tree, which was not entirely save, but I got it. We ate it a couple days after. It a bit sweet and quite nice to eat, there was also a part already ripe as a fruit, this tasted like banana pudding. (while writing there is climbing a frog on my foot)

Lukcely nothing happened in the tree. Things can get a bit dangerous here. Last week we went measuring birds and on our way back a boulder came loose when Erik stepped on it, I could get out of the way in time otherwise it would have hit me. We were just saying how this never had happened before and that it was probably due to heavy rainfall and erosion. Just after that I stepped on some rock and three or four huge boulders came loose under my feet, I could just hold on to something so I did not went along with this rock slide. One of the boulders smashed a cactus into pieces. We did saw a giant tropical centipede when we were almost down though, so it was nice trip.

We spend a lot of time on steep slopes due to our research, the birds always find the dangerous places to breed. One of these places is above the office in the harbour, we checked this nest this week for hatching. And we were right, the chick had hatched, there was one small grey fuzzy ball underneath the parent. So cool to finally have the first chick, it will take around 85 days before fletching though. Enough time to follow its growth.
Yesterday we went to Old Booby Hill (a bit unreachable) to check the colony there. We are not going to monitor that colony as we do with the other two, but we will band the birds over there. As expected the birds on Old Booby Hill start earlier, we found two older chicks!

So that we the heights, since a lot of work by the SCF is done on the ocean, we also go beneath sea level sometimes. A couple weeks ago we went snorkelling with almost the whole staff at Wells Bay. (Today I learned that the beach is almost gone now and it was present for seven months!) We also went into a small cave, where I scratched my legs to the rocks. Here I went for a swim through the other entrance of the cave, where you needed to hold your breath for some time. During this I lost my flippers, because they were to loose. Luckily I can swim and I did the rest in breast stroke. Jimmy who was behind me for safety was afraid I might panicked because of this, but everything went fine. (And mom, yes I will be relatively save)

Finally I want to share my experiences of today, my first dive. We went diving close to Wells Bay (Torrents Point), it is so cool that you can truly swim so close to all the marine life. Fish are everywhere and in between the rock and coral you can search for small other creatures. In the beginning I had troubles with equalizing my right ear, but after a while everything becomes more natural. We did two dives (the second at Raising anchors), we also had to do some exercises, but also a lot of swimming around and enjoying the natural beauty. We saw so many different fish, notably were boxfishes, lionfishes (invasive), tarpons, pufferfishes, trumpet fish, lizardfish, southern stingray, plate fish and a huge school of southern sennets. Besides fish we saw worms (Christmas tree worm, fireworm, feather worms), shrimps and the hawksbill and green turtle. I think that was already pretty cool for the first two dives. The other more experienced divers did also spotted nurse shark and lobsters. Tomorrow we are going to do our last two dives. Unfortunately I do not have a underwater camera, but hopefully I am going to buy one next weekend if we are going to St. Maarten to shop (one the list: headphones, underwater camera or case, sunglasses, beach towel, snorkelling gear and a Big Mac). Then I can share everything I see underwater with the people who are now in the autumn weather in the Netherlands. Not to make anyone jealous..

Update 12-11-2013
Our dives Sunday were great, the last at Tent reef was really amazing. So much to see, we really were swimming thought the corals. We did not see sharks or lobsters, but that was not necessary with so much to see. And yesterday we found a newly hatched chick at Tent! Irma sent me a scan of Nais uut Nijhoof. I really appreciate it that the people from Niehove follow me with interest.

Hoog en laag
Geschreven zaterdag 9 november
Voor iemand die al zijn hele leven onder zeeniveau left is Saba echt een hoge plek om te wonen. Vooral hoog bij de Ecolodge. Vandaag gingen we voor de verandering lager gebied opzoeken, ik had mijn eerste echte duik!

Maar voordat ik ga vertellen over de diepte moet ik nog wel dingen vertellen over avonturen in de hoogte. Ik ben vorige keer vergeten te schrijven over mijn broodfruit avontuur. We wilde avocado’s halen, maar we kwamen erachter dat de boom leeg was. Ik kon gewoon niet met lege handen terug komen, dus ik moest iets anders vinden. Toen zagen we ineens een broodfruit (dit eten mensen hier als aardappel, mensen eten hier alles als aardappel), dus deze moest ik uit de boom halen. Het was nog best hoog en met een lange stok kregen we hem niet uit de boom. Daarom moest ik wel in de boom klimmen, het was niet geheel veilig, maar ik had hem. We hebben hem een paar dagen erna opgegeten. Het was een beetje zoet en best lekker om te eten, er was ook al een deel rijp als vrucht, dit deel smaakte een beetje naar bananenpudding. (tijdens het schrijven klimt er een kikkertje op mijn been)

Gelukkig ging alles goed in de boom. Sommige situaties kunnen hier nog best gevaarlijk zijn. Vorige week gingen we vogels meten en op onze weg terug kwam er een steen los toen Erik erop ging staan, ik kon op tijd aan de kant springen voordat de rots mij raakte. Hierna waren we aan het praten over hoe dit kon gebeuren, de conclusie was dat het waarschijnlijk kwam door veel regen en erosie. Op dat moment stap ik zelf op een stapel rotsen die loskomen onder mijn voeten, ik kon mezelf net vastgrijpen aan iets zodat ik niet mee werd gesleurd met de rotsen. Eén van de grote rotsen knalde in op een cactus die ook vervolgens de afdaling maakte. Hierna zagen we nog wel een grote duizendpoot, dus uiteindelijk was het wel een leuke trip.

We besteden veel van onze tijd op de steile hellingen tijdens ons onderzoek, de vogels kunnen altijd een manier vinden om op gevaarlijke plekken te broeden. Eén van deze plekken is boven ons kantoor in de haven, we hebben dit nest gecheckt voor uitkomst. En we hadden geluk, het ei was uitgekomen, er lag een klein grijs pluizenbolletje onder de vleugels van de ouder. Heel tof dat we nu ons eerste kuiken hebben gevonden, het zal ongeveer 85 dagen duren voordat deze uitvliegt. Genoeg tijd om zijn/haar groei te volgen.
Gister zijn we naar Old Booby Hill (een beetje moeilijk bereikbaar) gegaan om de kolonie daar te checken. We gaan deze niet zo monitoren als de kolonies bij de haven, maar we zullen de vogels hier wel ringen. Zoals verwacht beginnen de vogels op Old Booby Hill iets eerder, we hebben twee oudere kuikens gevonden!

Dus dat over de hoogtes, omdat er veel onderzoek gedaan wordt door de SCF in de oceaan komen we soms ook onder zeeniveau. Een aantal week geleden gingen we snorkelen met bijna al het personeel in Wells Bay. (vandaag heb ik geleerd dat het strand er dit jaar bijna zeven maanden lag, op het moment is het weer bijna weg) We gingen hier ook in een kleine grot, waar ik mijn benen hebt geschaafd aan de rotsen. Hier ben ik ook door een andere uitgang eruit gezwommen waar je voor een langere tijd je adem moest kunnen inhouden. Tijdens het zwemmen raakte ik hier mijn flippers kwijt, omdat ze iets te los zaten. Gelukkig kan ik zwemmen en deed ik de rest van de grot in schoolslag. Jimmy die achter mij aanzwom voor de veiligheid was bang dat ik in paniek zou raken hierdoor, maar gelukkig ging alles goed. (en mam, ja ik doe veilig hier)

Als laatste wil ik graag mijn ervaringen delen van vandaag, mijn eerste duik. We gingen duiken in de buurt van Wells Bay (Torrents Point), het is zo cool dat je echt tussen alle vissen en koraal kan zwemmen. Vissen zijn echt overal en tussen de rotsen en koralen kan je zoeken naar kleinere beestjes. In het begin had ik nog wel problemen met het klaren van mijn rechteroor, maar na een tijdje gaat alles veel natuurlijkr. We hebben twee duiken (de tweede bij Raising anchors) gedaan, we moesten ook een aantal oefeningen doen, maar ook heel veel zwemmen en genieten van de natuur. We hebben heel veel verschillende vissen gezien, waaronder koffervissen, zeeduivels (invasief), tarpons, kogelvissen, trompetvis, hagedisvis, Amerikaanse pijlstaartrog, pauwbot en een grote school met rondsnoeken. Hiernaast hebben we ook nog wormen (kostboomworm, vuurworm, waaierwormen), garnalen en de karet en soepschildpad. Ik vind dat we al best veel coole dingen hebben gezien voor onze eerste twee duiken. De duikers met meer ervaring hebben ook nog verpleegsterhaaien en kreeften gezien. Morgen gaan we onze laatste twee duiken doen. Helaas heb ik nog geen onderwatercamera, maar deze ga ik hopelijk dit weekend kopen als we naar St. Maarten gaan om wat dingen te kopen (op het lijstje staan: oortelefoontjes, onderwatercamera of case, zonnebril, badhanddoek, snorkelspullen en een Big Mac. Daarna kan ik ook alles delen wat ik onderwater zie met de mensen die nu met herfstweer in Nederland zitten. Niet om iemand jaloers te maken..

Update 12-11-2013
Onze duiken zondag waren geweldig, de laatste bij Tent reef was echt super. Er was zo veel te zien, we waren nu echt tussen het koraal aan het zwemmen. We hebben geen haaien of kreeften gezien, maar dat we echt niet nodig, want er waren zoveel andere dingen te zien. Gister hebben we ook nog een pas uitgekomen kuiken gevonden bij de Tent kolonie! Irma heeft me scans gestuurd uit Nais uut Nijhoof. Ik waardeer het echt dat mensen uit Niehove me met interesse volgen.

  • 13 November 2013 - 06:57

    Irma:

    Leuk om mijn ochtend te beginnen met een verslagje van jou.
    Wauw wat cool Martijn, dat duiken. Ik vind snorkelen al leuk bij een Grieks strandje. Maar om in het Caribischgebied te duiken en dan ook nog de namen te weten van de vissen (en andere dieren) die je ziet zwemmen..... Lijkt me super leuk. Succes verder met je roodsnavelkeerkringvogel(kuiken)project!

  • 13 November 2013 - 10:02

    Husein En Lisalotte:

    Jeetje!!!
    Wat geweldig allemaal,wat super dat je de onderwater wereld hebt ontdekt.
    Goed dat je zelf eten zoekt,kan je een beetje opschieten met je kamer genoot.
    Ik zal Alida overhalen mijn duikbril en snorkel te lenen.

    groetjes lotte

  • 25 November 2013 - 11:50

    Marianne Teerhuis:

    Hoi Martijn,

    geniet nog steeds van je verhalen. Ben nu best een beetje jaloers op dat duiken van je. Die onderwaterwereld is echt fantastisch, he? Ik heb helaas slechts een beetje gesnorkeld, ooit, en dat vond ik al prachtig. Staan er nog meer duikexcursies op het programma?

    Hartelijke groeten, Marianne

  • 02 December 2013 - 20:56

    Martijn Terpstra:

    Ik zie dat mijn reactie nooit geplaatst is. We gaan dus nu waarschijnlijk volgend weekend duiken, of anders een weekend erna. We hebben gelukkig nog wel even de tijd. Ik wil heel graag nog één keer bij Tent reef, zodat ik ook foto's kan maken want ik kan het met woorden niet uitdrukken hoe cool het duiken daar is;)

Tags: Saba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 62261

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 24 Januari 2014

Stage op Saba

Landen bezocht: